torsdag 19. april 2012

19042012

Nå er det vel ca en uke siden vi flyttet ut av "svigers" hus, og vårt nye hjem er rett over fergen som går til Stavanger. Det er skog utenfor til kattene, og færre sure miner enn det var på Jørpeland. Men en av de største forandringene er oppvåkningene mine. Før kunne jeg sove til ett-to tiden om jeg ikke ble vekket, og jeg var generelt trøtt hele dagen. Når jeg våknet tidligere la jeg meg bare igjen, det var veldig vanskelig å stå opp. Nå derimot våkner jeg av meg selv 10 eller halv 11, og jeg står opp da. Den store forskjellen? Gardiner. I det forrige soverommet var det persienner som var trukket helt for hele tiden. Derfor var det veldig lite forandring i lyset. Nå har vi et stort vindu med lyse gardiner, og jeg våknet rett og slett av naturlig lys. Det er så deilig!

Ellers er det vanskelig å være veganer for tiden. Humøret har vært bedre, og i all flyttingen er det lite som får meg til å stå på kjøkkenet å lage noe. ...om jeg hadde kommet på noe å lage i det hele tatt. Satser på at det kommer seg etterhvert, skal prøøøøve å lage vegansk tikka masala i dag. Fra bunnen så klart siden pulveret ikke er vegansk. Det skal bli spennende, blir til og med Quorn-biter i. Jeg er ikke superglad i dem, men samboer liker dem visst (med mindre han bare var høflig).

Jeg har ihvertfall bestemt meg for å bake mer. Brød er en ting jeg syns kan være veldig ensporet, kjedelig og til tider dyrt på butikken. Det kan jo bli så billig OG godt når man baker de selv! Har prøvd meg på noen eltefrie varianter, hvorav det første nok hadde litt feil blandingsforhold mellom vått og tørt. Jeg som ikke har kjøkkenvekt tenkte "500g? Det er sikkert 5dl det!". Neeeii, er nok ikke det. Neste brødet har 1L med mel i, så vi får se hvordan det blir. Virker som det første brødet (som er avbildet) blir noe fuktig, men det er bare å vente til det er avkjølt. Det er forresten et rugbrød med sirup og div. kornsorter på toppen. Det er bakt med havremelk, og har litt vegansk smør på toppen, bare fordi jeg kunne (og for at kornene skulle sitte bedre fast).

Men da får jeg gi meg for i dag, får se om det blir noe mer å blogge om etterhvert. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar