søndag 8. juli 2012

08072012

Vi har nå bodd i nye leiligheten siden april, men vi hadde fremdeles ikke grillet. Nå som roomiesene har flyttet fikk vi endelig tilgang til terrassen (døren ut var på soverommet deres), og jeg fyrte i den nye bøttegrillen min. Søndag er gjerne ikke spontangrillernes yndlingsdag, men når man lager burgere av det man har i skapet kan det bli riktig så bra! Her kommer en oppskrift på mine kjempegode smuldreburgere (sitter ikke helt sammen, men det går fint så lenge man er forsiktig. Evt. er flinkere enn meg og finner bindemiddel).

Oppskrift til ca 4 burgere
1 boks kidneybønner, skylles
litt brokkoli (tror jeg brukte en femte- til en fjerdedel)
hvitløksgress (evt. antall fedd etter smak)
litt fersk chili (etter smak)
litt løk (tok ca 1/4 av medium størrelse)
hempfrø
lettkokte (økologiske) havregryn
og om man vil ha krydder i er det vel bare å slå seg løs tenker jeg.

Kjør kidneybønnene i kjøkkenmaskin og ha over i en bolle. Tilsett resten av det du måtte ønske og la den gjerne hvile en stund før du former fire fine burgere av deigen.


Disse herlighetene serverte jeg sammen med salat av hodekål og raspet gulrot med litt sitron på, ovnsbakte potetbåter (drysset med olivenolje, salt og provence), resterundstykke fra frokosten, ketsjup og tofutti-rømme. Deilig!



 Ellers har jeg stått på. Har bestemt meg for å bli flink å lage smoothies igjen, så det har jeg gjort litt innimellom. Ble nesten krise i går da, for bunnen på blenderen hadde løsnet slik at innholdet rant litt ut når den kjørte. Men det gikk fint! Her er også min nye favoritt (for øyeblikket). Ferdigkjøpte frosne saker (mix ved navn Fantasy) med en halv avokado, vann, og så litt søtning for å kvele avokadosmaken som jeg ikke er så veldig glad i enda.
Måtte ta bilde i blenderen for å forevige det superflotte fargespillet som åpenbarte seg. Tok til og med hele greien med ut i stuen for å vise samboer, han ble ikke særlig imponert *sukk*.

Men godt, det er det. Det syns til og med han selv om han ikke liker å innrømme det!

Og så var det bilde av uhellet mitt?

Haha :p

Helt til slutt legger jeg til noen rundstykker jeg laget i går/morges. De smakte deilig med smør og blåbærsyltetøy på. Godt med grillmaten også, hihi. Det ble en litt rotete og lite planlagt layout på innlegget her, men det gjør vel ingenting! :)



2 kommentarer:

  1. Oi så mye godt du har laget!!! Har så lyst til å grille for tiden jeg. Vegansk grilling er jo det beste som finnes :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihi, mye godt ja ^^ Jeg digger vegansk grilling <3 Spesielt siden man kan grille uten å måtte dra på butikken for å sløse bort maange penger på overprisede stykker kjøtt. Mye bedre OG billigere med veggisburgere :)

      Slett