mandag 16. juli 2012

16072012 - 500 sidevisninger, yeey!

Litt farge må man ha :) 
I dag nådde bloggen 500 sidevisninger, og det er jo ganske kult. Det er nok ikke så mye for erfarne bloggere, men for meg er det banebrytende rekord, hehe.

Men årsaken til at jeg i det hele tatt gikk inn hit var for å dele noe jeg fikk etter jeg la om kosten og begynte å spise mer ensidig, nemlig håravfall. Jeg har vært veganer i 4 1/2 måned, og de siste ukene har jeg spist veldig ensidig med en del olje, gluten og soya. Underveis begynte også noe som kan minne om ekstremt håravfall. Jeg har veldig tykt hår, så om det bare er en liten prosentdel som løsner ser det fremdeles mye ut. Det ligger alltid mye hår på puten og lakenet, i hårstrikkene mine, hårbørsten, gulvet, sofaen.. for å ikke tette igjen sluken i dusjen står jeg gjerne i 10 minutter og dro ut hår før jeg går inn, og enda 5 minutter etterpå. Jeg har ventet på at det skal gå over av seg selv, men det gjør det tydeligvis ikke, så i dag søkte jeg litt rundt på nettet og fant dette.

Etter litt frem og tilbake har jeg bestemt meg for å kutte ned på soya der jeg kan (havremelk istedenfor soyamelk, mindre tofu og TSP og slikt), eliminere så mye gluten jeg kan, spise mer linser og bønner (linser har vært lite spist i det siste..) og generelt forsøke å få mer jern og C-vitamin i kroppen. Forhåpentligvis er det flere av mine problemer som evt. blir lettere etterhvert, men foreløpig nøyer jeg meg med mindre hårtap. Jeg er lei av å sitte igjen med 30 hårstrå i fingrene når jeg drar dem hjennom håret...

Men ellers har jeg møtt veldig lite problemer etter mitt valg om å bli veganer, så dette er vel en liten pris å betale :)

3 kommentarer:

  1. Først, grattis som veganer 4,5 mnd! :)
    Jeg kjenner til problemet med hårtap. Har vært veganer i 3 år nå, og i starten merket jeg at håret ble tynnere. Nå har jeg typisk tynt nordisk hår fra før, så det var ikke akkurat ønskelig...

    Det siste året har håret begynt å gro ut igjen, bli sterkere igjen (hurra) :) Tror det har sammenheng med at jeg ble mer nøye på sammensetningen av kosten etter jeg begynte å trene for 1,5 år siden. Jeg passer bl.a. på å få i meg nok protein. Gjerne 1,5-2 ganger egen kg i g/protein per dag. I tillegg begynte jeg å ta omega-tilskudd i oljeform(vegansk såklart). Dette blir jo selvsagt synsing fra min side, og jeg kan ikke bevise nøyaktig hva som har gjort håret friskt igjen, men antar det er en sammenheng med kostholdet, siden jeg merker såpass forskjell på håret.
    Spiser forresten mye bønner, linser, soya, quinoa, nøtter, frø. Også et lass med grønt ;)

    Lykke til! Du finner sikkert ut av det etterhvert og håret ditt kommer ut igjen!

    (La deg forresten til i link-lista på bloggen min :)

    SvarSlett
  2. Ja, kanskje jeg skal begynne med litt omegasaker. Det hadde nok ikke skadet :) Jeg har alltid ønsket meg tynt hår, men tror det er best å komme tilbake til slik det er meningen det skal være, hehe. :)
    Takk for hyggelig kommentar

    SvarSlett
  3. Den efterlängtade boken om kopplingen mellan kosten och våra sjukdomar är nu klar, rekommenderas varmt !

    http://gluten-celiaki.blogspot.se/2012/07/boken-om-kopplingen-mellan-kost-och.html

    SvarSlett