søndag 15. juli 2012

15072012

Chana Masala med byggryn
Samboer har nå reist på ferie, og jeg blir alene i to uker. Jeg merker at gamle vaner sniker seg tilbake, og jeg spiser veldig uregelmessig og ikke så veldig bra. Jeg er ikke så flink til å bo alene, hehe. Men jeg har ihvertfall laget to middager som kan ligne på et skikkelig måltid. I går ble det chana masala, og i dag stekte jeg en tofublokk samboer kjøpte til meg i byen. Halv pris grunnet dato, woho! Rett i frysen gikk begge to han kjøpte, og den ene ble da middag i dag. Jeg ble så mett at jeg bare spiste halve, tror nesten jeg må spare den andre til han kommer hjem slik at jeg ikke kaster så mye... Ved siden av dette hadde jeg rester fra en annen middag, da jeg lagde fløtesaus og stekte kantareller. Siden det ble en del igjen moste jeg soppen sammen med sausen og la det i fryseren. Tinte det opp på komfyren i dag og helte det på tallerkenen min. Voila!

Røkt tofu m. mandler og sesamfrø
I dag tenkte jeg å dele min families oppskrift på deilig potetstappe. Da jeg var liten trodde jeg alle laget potet- og kålrabistappe slik vi gjorde det, men jeg merket fort at det ikke stemte. Det ble en trist julemiddag da min favorittdel av maten ikke var slik jeg likte den best. Men her kommer ihvertfall oppskrift på potetmos slik jeg liker den!

Skrell poteter og skjær dem i biter - da tar det kortere tid å koke dem, og hjemmelaget potetstappe blir nesten fastfood! Når de er kokt heller du av vannet og legger en generøs smørklatt i pannen. Ta mose-tingen (vet ikke hva den heter, men ikke bruk stavmikser. Vi vil ha mos, ikke puré) og mos til ønsket konsistens. Tilsett litt og litt melk til stappen ser fin ut. Nå begynner det morsomme, nemlig smaking! Smak til med salt, pepper og muskatnøtt. Man trenger gjerne mer enn man skulle tro, spesielt når man bruker hele nøtter slik jeg alltid gjør. Smak underveis. Trenger den mer melk? Smør? Krydder? Kanskje litt fløte om det er fin middag? Go for it! Det er veldig fint å smake muskaten i den ferdige mosen, men så klart: alt med måte. Jeg har enda til gode å ha for mye i, men det er nok fullt mulig det også. Jeg er også veldig glad i smørsmaken, men det er vel smak og behag.

Det var vel ikke så vanskelig? Alt dette tar til og med myye kortere tid enn å koke hele poteter, og det smaker utrolig mye bedre. Og mye bedre enn potetmos på pose (som også kan bli tusen ganger bedre ved å tilsette muskat og smør).

Bortsett fra dette vant jeg gavekort på Epla, tenke seg til! Dette er andre tingen jeg har vunnet i år, og jeg er superfornøyd! Butikken jeg vant gavekort til var denne, og hun hadde så fine ting! Hun har stengt nå, men kommer nok tilbake etter sommerferien er over.

Som sett på bildet ved siden av kjøpte jeg et fint bilde av en blomst, to notatblokker og en fargesterk nøkkelring med fint mønster på. Nyheten om at jeg vant og da pakken kom i posten gjorde en grå tid lysere, og jeg er så glad for at jeg vant! :D

Gleder meg til samboer kommer hjem jeg, det skal bli kos <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar