søndag 1. juli 2012

01072012 - helg hos en veganer


Denne helgen hadde samboer besøk, og vi har hatt god mat alle tre dagene. Første kvelden hadde vi fajitas, siden fredag er kosedag. Deigen var av TVP bløtlagt med buljong, spisskummen, paprikakrydder og hvit-/løkpulver. Mannfolkene fikk ha vanlig rømme på sine, men jeg tok tofutti med holiday dipmix (som ifølge et raskt søk er vegansk, dette var i 2011).

Vi har ikke fått spisestue enda, men vi har ihvertfall fått sovesofaen ut av soverommet og inn i det som skal bli spisestuen. Der kom vi oss bort fra det nye hvite teppet i andre stuen, og det er jo fint. Etterhvert får vi kanskje kjøpt oss et spisebord og noen stoler også, håper det blir veldig snart :)

Det var en del epler som ble liggende igjen da ene roomien flyttet ut, og jeg ville gjerne bruke disse til noe så jeg slapp å kaste dem. Hun dro fra mye frukt, og kjøleskapet fullt i diverse salatgreier. Jeg laget derfor en eplekake og mulligatawny. Dette var min første eplekake, og det skulle så klart eggedosis i den. Gjorde så godt jeg kunne, men det ble en veldig liten lettere kompakt deig. Den fylte akkurat bunnen i en brødform, så fikk heller ikke brukt mer enn et halvt eple.. Jaja. Den var kjempegod, selv om den var seig i midten og steinhard på kantene. Jeg serverte den med litt vegansk vaniljesaus. Nam!

Suppen tok jeg ikke bilde av, men den smakte... ok. Hehe. Oppskriften fant jeg her.

I går kveld begynte jeg på dagens middag, nemlig vegansk tikka masala! Jeg tok litt TSP i en skål for å bløtlegge, og laget marinade over. Oppskriften jeg fant var for 1 kg kylling, men jeg brukte litt mindre TSP jeg. Denne bestod av ca:

1 dl yoghurt naturell
2 hvitløksfedd, revet
1 ss fersk ingefær, revet
3 ss sitronsaft
1/5-1 ts salt
1/2 ts chilipulver
ca 3/4 ts malt koriander
1 ss frisk, finhakket koriander
3 ts tandoori masala

Dette lot jeg ligge natten over (stekes gjerne i ovn før det skal i sausen, 225 grader i kanskje 10 minutter), og dagen etter begynte jeg på Raita.

ca 250 g yoghurt
ca 1 plommetomat, i bittesmå terninger
ca 1/4 agurk, i bittesmå terninger
ca 1/4 rødløk, i bittesmå terninger
frisk koriander, finhakket
salt og pepper


Blandet alt sammen, smakte til med salt og pepper og drysset koriander over.


Sausen bestod av 


1/2 ts spisskummen
1/2-1 ts muskatt (pga mangel på muskattblomme)
1 fedd hvitløk, revet
1 ss fersk ingefær, revet
3-4 plommetomater, finhakket (skulle være 150g, har ikke vekt)
1 ss tomatpuré
1/2 ts gurkemeie
salt og chilipulver etter smak
1 ss rømme
1 dl fløte
10 cashewnøtter, finmalt
1 ss koriander, finhakket.

Varm olje i en panne og tilsett spisskummen og muskatt. La dette godgjøre seg en liten stund. Tilsett tomatene, tomatpuré, hvitløk, ingefær og gurkemeie. La sausen putre i et par minutter, og tilsett så rømme og fløte. Rør godt sammen og tilsett TSP sammen med resten av marinaden. Nå kan du smake til med salt og chilipulver. Marinaden min var allerede veldig sterk, så jeg tilsatte ikke noe mer. Legg i malte cashew, og la alt trekke på svak varme i ca 5 minutter.

Risen laget jeg etter oppskriften her, bortsett fra at jeg bare tilsatte tilfeldige mengder krydder til vannet og kokte en boil in bag pose med jasminris. Blir ikke mye ris med én pose, men trengte ikke så veldig mye egentlig.

Siden de sortene med naan man finner i butikk ikke er veganske lekte jeg med tanken på å lage egne, men jeg orket ikke. Derfor ble det ikke brød ved siden av vår middag i dag.

Og i tilfelle noen lurer: det smaker herlig! Ikke like god som Toro sin, men den beste hjemmelagde jeg har smakt så langt. Skal definitivt lage denne igjen. Tok ikke noe bilde før jeg hadde spist opp nesten alt, men det får gå :)

Gleder meg til onsdag jeg. Ikke bare har katten bursdag da (han blir 1 år), men jeg skal henge meg på med flere veganere for å spise thailandsk mat! :D Krysser fingrene for fint vær..


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar