mandag 14. mai 2012

14052012 - Trygt hjemme

Å være vegansk på Rhodos viste seg å være en liten utfordring. Spesielt siden jeg er vant til mettende mat, og ikke salater og slikt. Jeg er ikke 100% sikker på at alt jeg spiste faktisk var vegansk heller, men jeg gjorde mitt beste med å forklare hva jeg kunne og ikke kunne spise.

På en liten restaurant/fast food lignende plass rett med taxi-sentralen i Ialyssos solgte de vegetarisk burger. Etter å ha forsikret meg om at de ikke hadde egg eller noe slikt i bestilte jeg meg en slik. Denne var en gjenganger, og smakte annerledes hver gang. En gang fikk jeg dressing på, andre ganger sennep. Fikk det jeg bestilte én gang, så det var litt frustrerende. Burgerne var også veldig små, så dette fungerte ikke som middag.

På en annen restaurant nedenfor hotellet (Sirtaki) gikk vi tre ganger og spiste. Første gangen vi var der forklarte jeg alt jeg ikke kunne spise, og servitøren så på meg med en oppgitt mine og lo en nervøs latter. Jeg tok det litt personlig der og da :) Jeg fikk ihvertfall en salat med tomat, agurk, løk og oliven, sammen med noe stekt brød og poteter. Det beste med det måltidet var brødet.

Andre gangen ville jeg prøve noe nytt, og tok grillet aubergine og fikk med noen bønner ved siden av. Jeg har aldri smakt aubergine før, og ble ikke gledelig overrasket. For å si det slik: jeg liker ikke aubergine. Overhodet. Bønnene var ok.

Tredje gangen gjorde vi det enkelt, og jeg fikk spaghetti og litt brød. Jeg er ikke så veldig glad i spaghetti, men det gikk gå siden det ikke var noe annet enn salat å velge mellom. Om jeg skal spise meg mett på salat må jeg spise uhorvelige mengder, og da blir jeg mett på trass. ...for å bli skrubbsulten ti minutter etter vi har dratt.. Jaja.

På ene sightseeing-turen vår dro vi til Lindos, og på en restaurant der fikk jeg spaghetti. Jeg ble mett på trass.

Andre turen til gamlebyen i Rhodos, og etter vi gikk oss litt vill forvillet vi oss inn på en spiseplass. Jeg husker ikke navnet, men det var ihvertfall fullt av greske bokstaver, som det meste annet. Det var lite jeg kunne spise her også, så gikk for ris pakket inn i vinblader. Da maten kom fikk jeg en utrolig liten porsjon med 7 små blader med ris, og dette skulle jeg betale 7 euro for. Jeg ble lettere skuffet helt til jeg smakte på dem. Da ble jeg nesten bare deprimert, for det smakte helt  forferdelig. Samboer fikk smake litt, og han satt også igjen med et rart uttrykk i ansiktet. Vi fikk veldig små overpriste porsjoner, og gikk derfra veldig skuffet.

Siste dagen gikk vi på Cactus, en restaurant drevet av svigermoren til han vi leide bil av. Jeg bestilte en cola, hun kom med pepsi. Da jeg sa jeg ikke likte pepsi fikk jeg valget mellom appelsin- og sitronbrus og valgte appelsin. Hun kom med sitron. I sulten frustrasjon bestilte jeg ris med salat ved siden av, og da hun kom tilbake til bordet og spurte om jeg skulle ha pomfri ble jeg lettere oppgitt. Vi trodde hun hørte feil (rice - frites). Uansett. Jeg fikk pomfri, underkokt ris i noe sur tomatsaus, ekle brød og salat. Det beste med middagen  var agurkskivene.

For å si det slik. Rhodos var kjempeflott, men å reise etter jeg ble veganer kunne i matveien vært unngått. Jeg var ofte veldig sulten, og dette gikk ut over humøret mitt. Men alt i alt hadde jeg en fantastisk fin tur med min kjære, og vi fikk se mye av øyen selv om vi var syk/dårlig begge to :D

Men det var godt å komme hjem til tacogryte og linselus <3

Så hva om den brune sausen min ble mislykket? Ble supergodt fordi! :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar