onsdag 1. august 2012

01082012

Hva gjør man når man har lyst på restaurant-thaimat og ikke har lyst å dra til byen for å spise? Man lager det selv! Jeg søkte litt frem og tilbake på oppskrifter og fant en jeg ville bruke, men siden den skikkelige kokosmelken hadde stivnet ble det ikke den allikevel. Men med litt frem og tilbake ble middagen vår grønn karri, inspirert av den på Original Thai Take Away i Stavanger. Jeg må si det smakte ganske likt, men skulle gjerne hatt enda en spesiell ingrediens i neste gang ("thai basil").

Steke grønn karripasta i olje, helle på en boks kokosmelk og la det putre mens man kutter grønnsaker og hiver oppi sammen med lett stekt TSP (eller annen valgfri proteinkilde, evt. bare grønnsaker). Hemmeligheten? Limeblader. Jeg luktet på blandingen av grønn karri og tenkte at dette lukter jammen riktig! Så luktet jeg på bladene og innså at det gjorde egentlig ikke det. Den spesielle lukten av maten vi får servert ute ligger veldig sterkt i limebladene. Kastet oppi tre slike og lot det koke leeenge. Altfor lenge for brokkolien dessverre..  Den ble kanskje ikke riktig farge, men den ble ganske lik i smaken som den "originale". Trengte litt mer smak av currypasten, ellers veldig bra. Skal gjøre det bedre neste gang!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar