torsdag 2. august 2012

02082012 - egenkomponert linsesuppe

Hva gjør man når man vil ha noe enkelt, ikke har spist linser på evigheter og det er lenge siden man har vært på butikken? Da eksperimenterer man. Jeg ville lage meg en gryte med tomat og linser, og brukte det jeg hadde i skapene. Resultatet ble over enhver forventning, og jeg har nå laget det tre ganger.

Nam nam nam!
Løk
Hvitløk (valgfritt)
Krydder: paprika, løk, hvitløk, salt og kanel
Tomater
Tomatpuré
Vann med grønnsaksbuljong
Røde linser
Brokkoli (el. gulrot, det brukte jeg denne gangen siden jeg ikke hadde mer brokkoli)

Begynn å steke løken myk i olje. Tilsett krydder og la smakene blandes før du tar i tomat og buljong. Hell i så mye røde linser du vil ha, jeg tar en god dose. Det skal koke noen minutter, så se an koketiden på eventuelle grønnsaker. I begynnelsen lukter denne suppen kjedelig av tomat og vann, men etter linsene får koke endrer det seg og det blir knallgodt! Når alt er kokt kan du mose retten med stavmikser, blender eller foodprocessor. Det er godt med noen biter igjen.

Servér i en kopp og et glass vann ved siden av og nyt. Denne er god og varm i kroppen, og kommer sikkert godt med når dagene blir kalde og våte.

Anbefales! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar