torsdag 1. mars 2012

01032012 - En sped begynnelse


For å gjøre det enkelt får jeg begynne med å introdusere meg selv.

Jeg lystrer navnet Veronika, og ble født i Bergen den 22. januar 1990. Jeg har røykt siden begynnelsen av 2004, men alkohol har aldri vært en nevneverdig del av livet mitt. Overvekt var aldri et problem for meg, så jeg tenkte ikke på livsstilen min som kanskje ikke var direkte heldig. Det ble ofte pizza av typen innvandrer-restaurant til middag, og cola i glasset. Fysisk aktivitet var heller ikke på toppen av prioriteringene mine. Som resultat er jeg i dag i min så langt dårligste fysiske form, og blir utslitt i bena av 20 minutter langsom gange.

Over til tankene ved denne bloggen: endring av livsstil.

Dråpen som fikk begeret til å renne over for meg var vektøkning på 15kg (enten grunnet p-piller eller semi lavkarbo), og den stadig forverrede kondisjonen min. Det som inspirerte denne tanken, var bloggen til Silje der hun skriver om kosthold og tanker. I løpet av de siste ukene har små spirer vokst i meg, og for hver røyk jeg tar har jeg mindre lyst på den neste. For hver bit med godteri jeg spiser har jeg enda mer lyst til å kaste posen rett i bosset. Jeg vil bli mer bevisst for hva jeg stapper i kroppen min, og hva jeg serverer min samboer. Jeg skal slutte å røyke, fortsette å ikke drikke alkohol, og aldri mer bestille kebab-pizza. Jeg vil lage all maten min fra bunnen, slik at jeg er sikker på at ingrediensene er bra for meg.

Men så kommer hindringene. Min bosituasjon for øyeblikket er langt fra ideell. Vi bor i en veldig liten stue med ett vindu nede i en kjeller. Greit, det er et soverom her, men det er ikke noe kjøkken eller bad. Da må vi opp til "svigerfar". Når man bor i et hus med en annen familie er det veldig vanskelig å ha egne ting og få plass til det man vil på kjøkkenet. Dette setter en stor demper på motivasjonen. Målet er å flytte ut så snart som mulig, men da må noen kjøpe min samboers del av eiendommen. Eventuelt blir det salg, men det er tross alt flere folk som bor her. Skulle ønske jeg tjente litt mer, så kunne vi leid et sted (ikke at det er så mye å velge mellom i denne kommunen, er 3 annonser på finn.no).

Så der er dilemmaet mitt. Viljen er der, men bosituasjon og økonomi setter en stopper for det. Men jeg har fremdeles tenkt å begynne i det små. Når røyken forsvinner følger godteri og brus etter, og etter samboer fikk matforgiftning fra restauranten der vi pleier å kjøpe junkmat er han mer villig til å tenke sunnere.

ÅH! Jeg er så giret på dette, men det er så vanskelig!

Vi får begynne i det små: minst to liter vann om dagen, helst. Og husk vitamin D pillene :)

4 kommentarer:

  1. Lykke til! Det blir spennende å følge deg!

    SvarSlett
  2. En grei huskeregel; det er mye lettere å leve sunt om man starter med å legge til det som er bra uten å kutte ut det andre. Jo flere sunne elementer du legger til, jo mer lyt får kroppen din på det som er bra. Om man pluselig bare skal kutte ut alt på en gang, så havner man fort i søla. Lykke til, jeg tror du kommer til å klare deg kjempebra! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Små skritt er jo alltid lettest. Men valget om å bli veganer tok jeg faktisk over natten, og det gikk relativt smertefritt. Et par flauser ble det i begynnelsen, men jeg har ikke fått i meg animalske produkter siden påsken :D Og tusen takk ^^

      Slett